Testbeszéd

Beszél a test | Testbeszéd

Beszél a test

Beszél a test, és elmondja, hogy mi fáj. A test jelzéseiből következtethetünk arra, hogy mi fáj a lelkünknek, - akár tudatosan tudjuk ezt, akár a tudattalanunk üzenete a testben kivetülő fájdalom. Mint tudjuk, az írásban a teljes személyiségünk vetül ki.

A személyiséget a test, a lélek, a szellem, a gondolkodásmód, az akarat, az érzelem, a szexuális hajtóerő, a vágyak, a törekvések, a fejlődőképesség összessége alkotja. Nyilvánvaló tehát, ha az írásban a személyiség vetül ki, így az ezt alkotó egyes területek is mind megjelennek.

Az orvosok máig vitatkoznak azon, hogy a test vagy a lélek betegsége az elsődleges és ez okozza a másikban előforduló rendellenes működést. Már egyre többen vallják azt, hogy a lélekben lezajlódó folyamatok hatnak úgy a testre, hogy megbetegítik azt. Ha az emberben nem tudatosul a lélek üzenete a problémákról, vagy direkt nem akar tudomást venni róla, az üzenet megtalálja azt a csatornát, ahol végül is megnyilvánulhat.

Így elmondhatjuk, hogy a „lélek nyelve a betegség” avagy „a test a lélek színpada”, azaz a lelki betegség „szomatizálódik”, megtestesül. Azt már mindenki elfogadja, hogy a magas vérnyomás, vagy a gyomorfekély a lelki problémák okozta testi betegség. És minden, ami a személyiséget érinti, megnyilvánul az írásban. Gyakran természetesen nem egy – egy betű elváltozását kell csupán keresnünk, hanem mivel a lélek beteg, így többségében az írás egészében is lesznek módosulások. Betegség esetén a szervezet energiaellátásában zavar van, az egyes szervek, szervrendszerek hibásan működnek, és ez az írásban is megnyilvánul. A keleti gyógyászat szerint teljes mértékig energiaellátási, szétosztási probléma áll a testi betegségek hátterében. Az ember meghatározott energia szinttel születik, az életműködéséhez szükséges energiát a táplálékból és az oxigénből nyeri. A környezetből azonban káros anyagokat is veszünk fel, ezek csökkentik az életenergiát, amelyek tönkreteszik egyik – másik szervet, tüdőt, májat, idegrendszert (ld. alkohol, dohányfüst, kábítószer, szennyezett levegő). Ezek hatásai is testi betegségekben nyilvánul meg, rák, alkoholizmus, öröklődő rendellenességek.

Hogyan jelenhetnek meg az írásban a betegségek? Ha az ember már tud a betegségéről, benne van a tudatában, megjelenhet a viselkedésében, és ez akkor már meglátszik az írásán.

Ha viszont a betegség még csak bujkál az emberben, de még nem tudatosul, az ember még nem tudja, hogy beteg, a tudattalan azonban „tudja”, mert jóval több információval rendelkezik, mint a tudat. A tudattalan képekben üzen, álomképekben – archetipikus álmokban. Az írásban megjelenő képek viszont a képszimbolika szerint értelmezhetőek.

A lelki terhek, problémák megjelennek a betegségekben és a betegség az írásban.

Lássuk azokat az írásban megjelenő elváltozásokat, melyekből a testi és lelki problémákra is egyaránt következtethetünk, vagy lássuk azokat a lelki problémákat, melyek az egyes testi betegségeket okozzák, - melyeket már kénytelenek vagyunk tudomásul venni, - és nézzük meg azt is, hogy ezek az írásban hogyan vetülnek ki.

  1. Amikor az ember nagyon sok terhet cipel, megterheli a gerincét. A sok teher nemcsak a sok kilogrammban mérhető bevásárlószatyrot jelenti, hanem azokat a gondokat, feladatok özönét is, amiket az embernek meg kellene oldania. Ha túl nagy a súly, ami az ember vállát, hátát nyomja, vagy derékból görnyed a teher alatt, a gerincoszlop előbb – utóbb károsodik. Az egyenes gerinc, a büszke tartás a szépen, egyenesen, egyforma nyomatékkel írt „t” betűkön látszik. Attól függően, hogy a nyaki, háti vagy ágyéki csigolyák nem bírják a pszichés és fizikai terhelést, hajlik vagy változtat irányt a „t” betű szára. Nyaki problémák esetén a betű felső részein, háti fájdalmak esetén a betű középső részén, deréktáji fájdalmak esetén a betű alsó szakaszán látszik a deformálódás. A medencetájéki fájdalom az oválok (o, a, d, és főleg a g betűk) dupla alsó áthurkolásán látszik, a csípőficam az írásban döccenésekben vetülhet ki.
  2. A terhek, a problémák azonban nemcsak a gerincre vannak megbetegítő hatással. A megoldatlan problémák görcseként, csomóként ülnek meg az emberben, szinte kikövesednek. A „kövesedő” szervek közül az epehólyag és a vese a kiemelt fontosságúak, itt nagyon gyakori a kőképződés. A kövek, ahogyan egyre nagyobbodnak, helyet követelhetnek maguknak, tágítják az őket termelő, őket körülvevő szerveket. Nem meglepő tehát, hogy egyes betűelemek – hurkok – megnagyobbodnak, megszélesednek, hólyagot, illetve üreget formáznak, - hiszen a normál funkciójuk mellett az egyre növő köveket is hordozzák magukban, pl. a „d” és „k” betűkben.
  3. A gondok, problémák feszítik, stresszelik az embert. A stressz, ami fenyegetettséget, megoldatlanságokat, frusztrációkat foglal magában, - mindenki által ismerten emeli a vérnyomást, és ez fejfájáshoz is vezethet. Hiszen arra van szükség, hogy a “támadj vagy menekülj” helyzetben minél több vér jusson fel az agyba. A vér áramlását hasonlítani tudjuk ahhoz a folyamathoz, amikor az írás, - a betűk és kötővonalak együttese - az „írásárokban folyik”. Ily módon az írás „tetején” a felsőzónás hurkokban megnövekszik a vérmennyiség, azaz a vonalak vastagabbak, hangsúlyosabbak, nyomatékosabbak lesznek, - főleg a hurok tetején. A fejfájás a kerek betűk tetején levő pontban jelentkezik.
  4. A stressz, illetve a rossz stressztűrés emellett két, egymással ellentétes írásjellemzőből is látszik. Az olyan ember, aki jól alkalmazkodik a folyamatosan változó körülményekhez, sohasem merev, de nem is túlságosan befolyásolható. A túl merev magatartás a túlságosan a szabályokhoz, a rutinhoz, a bevált formákhoz való kötődés látszólag biztonságot ad, de a folyamatos, növekvő terhelést egy merev rendszer nem visel el, nem tud hajolni, így eltörik. A rossz stressztűrés illetve a stresszelhetőség tetten érhető a túl merev, túl szabályos, rideg írásképben, ahol a formák uralkodnak, a külsőségek adják meg azt a tartást, védőpáncélt, ami a belső magabiztosság hiánya miatt belülről nem fakad. De az is a rossz stressztűrésre és stresszelhetőségre utal, ha az írás nagyon változékony, sőt labilis, ami változhat, az változik, pl. a betűméret, soralak, dőlésszög, nyomaték. Az ilyen ember minden hatásra azonnal érzékenyen, sőt túlérzékenyen reagál, nem tud ellenállni a hatásoknak, kiborul.
  5. A gondok, bajok, a stressz olyan tünetekhez is vezethet, mint a szorító, szívtájéki fájdalom, a szívritmuszavar. A szúró fájdalomnál az ember úgy érzi, hogy össze van szorítva a szíve, mintha markolná valaki, mintha a markával szorítaná. Ez a szorítás úgy jelenik meg az írásban, hogy az énképet jelentő „o” és „a” betűk alsó része mintegy kihegyesedik, hasonlít az alakja egy szakócához, marokkőhöz. A szívritmuszavar ugyan nem okoz konkrét fájdalmat, de ha hirtelen erős, ritmustalan szívverés következik be, az ember megijed, s az ijedség csak tovább gerjeszti a rendellenes működést. Bodroghy Péter a véráramlás megakadályozását, majd újraindulását úgy szemléltette, hogy az „e” betű vonala a vér normális áramlása, ez a betű szintén az egót jelenti Az „e” betű vonalában elakadás látszik, majd a vonal egy kis girlanddal újraindul, így végül a betű egy fejjel lefelé fordított szív alakját veszi fel. Végvári Valéria vizsgálta az orvosilag igazolt szívritmus rendellenesességgel élő emberek írását, és ugyanezt az elváltozást találta az „e” betűkben. Láthatólag ez igazolja Bodroghy Péter elméletét.
  6. Ha a tudattalan kivetülését nézzük a szívrendellenességgel kapcsolatban, érdekes felfedezést tehetünk. Egy „kis szívet” látunk az írásban az „e” betű helyett, fejjel lefelé. De hát „fejre állt” a normális szívritmus is! Óva intek mindenkit attól, hogy ha valakinek az írásában néhol ilyen jeleket vél felfedezni, felvilágosítsa az illetőt azzal, hogy „figyelj, látom az írásodból, hogy nagy baj van a szíveddel!” Az ijesztés hatására csak még problémásabb lesz az illető szívverése! A maximum, amit megtehet, - de inkább ezt se – ha megkérdezi, „mikor voltál utoljára kontrollon? Lehet, hogy érdemes lenne megvizsgáltatni magad, hogy az orvos mindent rendben talál-e nálad?”
  7. A szívritmuszavarok gyakori oka a pajzsmirigyprobléma. A pajzsmirigynek az a feladata a szervezetben, hogy az anyagcsere normális lefolytatásához, irányításához szükséges hormonokat termelje. Ha a pajzsmirigy hibásan működik, strumma alakul ki, és mivel a pajzsmirigy a gége pajzsporcán van, a szövetszaporulat a nyak elülső részén alakul ki, úgy néz ki, mintha 3-4-5 cm-es hájcsík lenne elől a nyakon. Mivel ennek az egészségügyi problémának a szívműködéshez is köze van, az „e” betűben érhető tetten. Az „e” betű jellegzetes elváltozást szenved, hurokrésze és a betű alsó része, kivezető vonala egymással párhuzamos, így jelképezvén azt a csíkot, ami a nyak körül kialakul. Lám, a tudatos és tudattalan tartalom megint csak képszimbolikában vetül ki. Emellett az is előfordulhat, hogy a strumma befelé nő, és az embert a szorító nyaki fájdalom kergeti el az orvoshoz.
  8. Az idegesség, a feszültség nem mindenkinél okoz fejfájást, magas vérnyomást, szívritmuszavart. Sok olyan ember van, akinek az idegesség a gyomrára megy. A gyomor az emésztés helye. Ha valamilyen táplálékot nem tudunk megemészteni, fáj a gyomrunk. De tudnunk kell, hogy nemcsak a kézzelfogható ennivaló emésztésekor fájhat ez a szervünk, mert nem tudjuk megemészteni, amit kellene. A környezetünkből nagyon sok szellemi, lelki, érzelmi hatás ér minket, és ezek egy részét sem tudjuk „megemészteni”. Belefájdul a gyomrunk, az idegesség így megy a „gyomrunkra”, és kialakul a gyomorgörcs, a szúró fájdalom, a gyomorfekély. Noha azt is tudjuk, hogy a fekélyt a Helicobacter nevű baktérium alakítja ki, mégis igaza van a pszichoszomatikának, azaz a lelki probléma miatt jön létre a betegség. Ugyanis a Helicbacter itt van a levegőben, mindenki érintkezik vele, de csak a pszichésen túlterhelt emberben alakul ki a fekély. Egyre erősödő, szorító, szúró fájdalom jelentkezik a gyomorban, és a végén kialakul a gyomorfekély. Minden ember egy kerek egész, az egója, az énképe leginkább az „o” betűvel jellemezhető. A gyomor a test bal oldalára kerül a középvonaltól, így az írásban az „o” betű baloldalán találhatjuk meg a gyomrot szúró fájdalom helyét – egy kis görcsben vagy pöcökszerű szúró vonalban.
  9. A holisztikus grafológia szimbólumrendszerei folytán a gyomor rendellenességei a „b” betűben nyilvánulnak meg. Érdekes, hogy a gyomorfájdalmak jellemző „o” betűket író ember „b” betűi is jellegzetesek, a „b” betű alul girlandos, betűeleme szögessé válik, így jelezvén a szúró fájdalmakat. A pszichésen rossz emésztés az egész bélcsatornán végigmehet, a félelem a rossz dolgok bekövetkeztétől hasmenést hozhat létre, a félelem a fontosnak vélt dolgok elvesztésétől pedig székrekedést.
  10. Sokan, akik nem tudják megemészteni a problémáikat, a feszültségeket, a legjobb ízű feszültségoldóhoz fordulnak, az alkoholhoz. Noha tudják, hogy ez nem old meg semmit, csak tetézi a bajt. Nem tisztem a szociokulturális háttérről, a társadalmi okokról és viselkedésbeli változásokról beszélni, csupán a fiziológiás tünetekkel foglalkozom, és ezek írásbeli kivetüléseivel. Mint tudjuk, a huzamosabb ideig, évekig tartó alkoholizálás elsősorban a központi idegrendszerre, főként az agyra, és annak is a kisagyi részére hat, valamint a májat teszi tönkre. Természetesen károsodik a vese, az érrendszer és a környéki idegrendszer, nehezebben jár, akár le is bénulhat az ember, meddőség alakulhat ki. Az agyi, kisagyi problémák rossz mozgáskoordinációban jelentkeznek. Az írás tremoros, a betűk rosszul illeszkednek egymáshoz, a dőlésszög változhat, - ez pontosan annak a leképeződése, ahogy az ember dülöngél, keze remeg, nem tudja pontosan egymáshoz vagy a helyére illeszteni a dolgokat. A máj működőképes szövete csökken, a hegszövet egyre nagyobb, a has felpuffad. A máj változásairól a tudattalan is értesül, s a tudattalan üzenete az „o” betű, én – kép betű olyan deformálódása, melyben az „o”, „a” betűk képileg egy duzzadt májra hasonlítanak. Az alkoholtartalmú folyadék többszörösen megterheli a vesét. Részint az alkohol, mint méreg hat, részint a nagymennyiségű folyadék miatt terhelődik a vese, részint az alkohol veseműködést serkentő hatása miatt. A veseprobléma tudatosul is, de a tudattalanban is benne van, s képi üzenetként úgy változtathatja meg az énképet jelentő „a”, „o”, „d” betűket, melyek így formailag a vesére emlékeztetnek. A rossz vagy erőltetett veseműködés következtében a keringés és szexualitás is negatívan változhat, kevés energia jut a szexuális működésre, csökken a libidó, a szexuális hajtóerő. Mint tudjuk, az alkohol betegek előbb – utóbb impotensek lesznek. De addig is a máj károsodása folytán nem problémamentes a hímivarsejt termelés sem, meddőség alakulhat ki. Az ivarszervek tehát mindenképpen érintettek lesznek. Ez pedig a szexualitás betűjének a „g” betűnek elváltozásaiban érhető tetten. Az sem véletlen, hogy a szexualitás, a veseműködés, a májműködés és az alkoholprobléma összefügg. Nagyon sok alkoholbeteg párkapcsolati problémáját nem kibeszéli, hanem bánatát italban fojtja. Pszichoszomatikusan a vese a párkapcsolat szerve, hiszen a vese szomatikusan a káros, vagy szükségtelen anyagokat szűri, pszichésen a lelki, érzelmi vonatkozásokat szűri. S ha nem jól szűr, kész a baj! A máj egyik szomatikus működése a méregtelenítés, és ez pszichésen is értendő! Ha nem jól ítélünk, rosszul szűrjük az információkat, rosszindulattal reagálunk, azt mondják „rosszmájúak” vagyunk! S az információk rossz szűrése, átalakítása, s ennek következtében a rossz ítélkezés megbetegíti a májunkat.
  11. Pszichoszomatikus betegségnek számít sokak szerint az asztma is. Az asztma nehéz légzéssel járó légzőszervi betegség, fájdalmas, mert úgy nyilvánul meg, hogy a belégzés, de főleg a kilégzés erőltetett. A hörgők összeszűkülnek, a levegő nehezen, szinte sípolva távozik a tüdőből, légszomj keletkezik. Az illető mintha nem akarna egy levegőt szívni a többiekkel, az adással és elfogadással van problémája, az elfojtott agresszió, az elnyomott dominanciaigény jelenik így meg. Mellkasa beszűkül, az asztma görögül „szűkmellűséget” jelent. Az asztmát a beteg fulladásos rohamként éli meg, pszichés szinten viszont ez azt jelenti, hogy tudattalanul védekezik a kapcsolatfelvétel ellen. Az idegesség hatására az asztma tünetei súlyosbodnak, ezzel is igazolva azt, hogy nem a szervi probléma az elsődleges. Az ember levegő utáni kapkodásának a jele az „o” betű felső részén látható „pipa” jelek. A rossz kommunikáció a holisztikus grafológia szerint a kisméretű, összenyomott „h” betűkből látszik. Érdekes, hogy az asztmások írásában mindkét jel elő szokott fordulni egyszerre. Ez a tény is arra utal, hogy az írásban a rendellenesség, a betegség, mindenképpen megnyilvánul, - és akár a tradicionális grafológia, akár a holisztikus grafológia szerint vizsgáljuk, az eredmény azonos, - bár más – más jelből jön ki ugyanaz az eredmény.
  12. Végül essék szó korunk rettegett betegségéről, a rosszindulatú daganatokról, - a rákról. Mint tudjuk, a betegség az elején (ez típusától függően néhány hónaptól néhány évig tart), - nem okoz fájdalmat, alattomosan növekszik, bár néhány jelből már vélelmezni lehetne. A rák úgy fejlődik ki, hogy a sejtek ellenőrizetlenül, éretlen formában szaporodnak, rettenetes iramban. Mi lehet ennek az oka? A tudósok úgy tartják, hogy a szabályozórendszer meghibásodása során válik gátlástalanná a rosszindulatú sejtek szaporodása. De mi áll ennek a hátterében? A rák problémája a növekedésben és az osztódásban keresendő. A kaotikus növekedés nincs tekintettel a környezetére, vad, egocentrikus osztódással minden irányban terjed. Kommunikációs problémája a zavart sejtlégzésben nyilvánul meg. A betegség tulajdonképpen az elfojtott magatartásmintákat kompenzálja. A betegek többsége a betegségét megelőzően extrém módon alkalmazkodott, mindig másokra volt tekintettel, saját kívánságaikat visszafojtották, hogy ne legyenek másoknak a terhére. Így személyes és lelki fejlődésük is akadályozott volt. A lassan kialakuló, majd egyre gyorsabban terjedő betegség áttöri az elnyomás gátját, és kontrollálatlanul kiéli magát. A folyton másokhoz alkalmazkodó ember elnyomott fele előjön az „árnyékból”, és a maga képére akarja formálni a világot. Az eddig maximálisan alkalmazkodó, türelmes ember hirtelen támadt egoizmusával megköveteli, hogy mindenki körülötte forogjon. Az öntörvényű sejtek gyorsan terjedő daganatokat hoznak létre. Ez az összetett folyamat vajon hogyan nyilvánulhat meg az írásban? A kialakuló daganatok, sejtburjánzások az írásban csomókként, görcsökként, vonalburjánzásként jelennek meg. A kerek betűkről a testséma alapján leolvasható a daganat helye. Két – három soronként az utolsó betűk megvastagodhatnak. A szavak végén lévő vonalburjánzások háti oldali daganatra, a szó elején lévők a test elülső részén lévő daganatra utalnak. A rosszindulatú daganat szinte megüti a szemet a sok görccsel, csomóval, - az áttéteknél már sok a javítás is. A vonalak nem teljesen egyenesek, a vonalvezetésben nagyítóval cakkosodást lehet látni. Az ego önérvényesítéseképpen, az akarat jeleként az írás szögesedhet.

Egy rövid fejezetben nem részletezhető minden lelki és testi betegség, az írásbeli megjelenésével együtt. De ennyiből is látható, hogy a betegségek oka, alapja nem egy – egy szerv rendellenes működésében, megbetegedésében keresendő, hanem maga az ember beteg a maga teljességében. A lelkében, a gondolkodásában fellépő zavarok, miután nem kerülnek ugyanezen a síkon tudatosulásra, vagy ha tudatosulnak ugyan, de az ember nem törődik ezek gyógyításával, az „üzenet” más megnyilvánulási utat keres magának, hogy észre vétesse a problémát. Mint tudjuk, mindig a leggyengébb láncszem szakad el. Ez az oka annak, hogy míg az elsődleges probléma a tudatban, lélekben, érzelmekben lejátszódó megoldatlan konfliktusok, elfojtott frusztrációk halmaza, - megnyilvánulásai változatosak, a személyiségtől függenek. Ezért van az, hogy a problémák kinél magas vérnyomásban, kinél szívritmuszavarban, kinél idegrendszeri ártalomban, kinél alkoholizmusban jelennek meg.

Elmondható tehát, hogy a test a lélek színpada, és a lélek nyelve a betegség.

Testbeszéd

A beszéddel kommunikálunk, az írással kommunikálunk, a testünk jelzéseivel is kommunikálunk. Vagyis kommunikációnk, kapcsolatteremtésünk több síkon is zajlik egyszerre, egymást kiegészítve vagy ellentmondva.

A szavakkal történő kommunikáció elsődleges értelme a szöveg, a kimondott vagy a leírt szó. Ez a verbális üzenet. A szavakat kísérő egyéb jelzések a non-verbális üzenetek, ezek pl. a gesztusok, a testtartás, a térközszabályozás. Ahogyan a kimondott szót az egyéb testjelzések, a metakommunikáció kíséri, a leírt szövegben is találhatunk metakommunikációra utaló jelzéseket, - hiszen az író ember teljes személyisége benne van az írásban. Miért pont a metakommunikáció maradna ki?

Mégis, a metakommunikációs jelzések közül melyek azok, amelyek biztosan meglátszanak az írásban? Gondoljunk csak arra, hogy az írás, - mozgás. Igaz, hogy „icipiciben” kivitelezett mozgás, úgynevezett mikro-mozgás csak, de mégis mozgás. Íróeszközzel, írásmozgással hozzuk létre az írott felületen az írást, a produktumot. Mi minden látszódhat meg az íráson? A mozdulatok biztosan, a távolságok biztosan. Mitől is függ vajon, hogy milyen mozgástípus, mennyi mozgásmennyiség jellemző az emberre? A mozdulatok tágasságát nagymértékben meghatározza, hogy ki, milyen személyiségtípusba tartozik, mert ennek megfelelően beszél beszéd közben a teste.

A szangvinikus vagy kolerikus emberek szenvedélyesen beszélnek, beszéd közben sokat gesztikulálnak, a mozgás szinte lételem számukra. Az ilyen személyiségtípusokban tartozó emberek széles gesztusokat használnak beszéd közben, esetleg elmozdulnak a helyükről, netán előadás közben a hallgatóság közé lépnek be, vagyis mindenképpen élénk mozgás kíséri a beszédüket. Hogyan jelenik meg ez az írásban?

Az íráskép mozog, netán vibrál, ritmusa van, a lendület, a gyorsaság látszik rajta. A kötővonalak virágfüzérekre, girlandokra hasonlítanak, az „o” és „a” betűk a nagy sietségben elkeskenyednek, esetleg jobbra dőlnek. A nagy kezdőbetűk figyelemfelkeltő kezdővonalakkal indulhatnak, az ékezetek röpködnek, netán bekötődnek a következő betűbe. A hangsúlyos mozdulatok miatt nyomatékban is gazdag az írás, a jó ritmus révén a nyomaték egyenletesen oszlik el.

A személyiségtípusuk szerint sokkal nyugodtabb, flegmatikus vagy melankolikus emberek nem nagy vehemenciával mozognak, kisebb teret igényelnek, általában a pontosan kimért helyekre lépnek, ritkán gesztikulálnak, lassabban reagálnak, megfontoltak, mozdulataik is visszafogottabbak. Hogyan jelenik ez meg az írásukban? Az írásban nem a gyorsaság, lendület dominál, hanem a formák. A betűk lehetnek szabályosak vagy egyéniek, de semmiképpen sem gyorsan létrehozottak. A kötővonalak nem hosszúak, gyakran hiányoznak, az ékezeteket az ilyen személyiségtípusba tartozó emberek lassan, pontosan a helyükre illesztve teszik ki. A flegmatikus vagy melankolikus emberek általában nem akarják felhívni magukra a figyelmet, így a mondat kezdő nagybetűik kezdővonala sem tér el többségében a tanult sztenderdtől.

Az emberek metakommunikációs jelzéseiből, a testbeszédből, a gesztikuláció a legfeltűnőbb. De ugyanúgy oda kell figyelni a térközszabályozásra is, az írásban ez nyilvánul meg legészrevehetőbb formában. Mit is árul el a térközszabályozás? A beszélő ember megválasztja azt a távolságot, amilyen messziről kommunikálni akar. Az alapvetően bizalommal teli,, nyitott ember, aki szívesen teremt kapcsolatokat, - közel megy a másikhoz, a személyes térben társalog, 60 cm. – 120 cm. között, de inkább az alsó határ körül. Ez az írásban úgy mutatkozik meg, hogy a szokásos illendő távolságot itt is betartja az ember, s betűi, szavai, sorai sztenderd- közeli távolságban vannak egymástól, írásában a girland dominál.

Vannak olyan emberek, akik nem tiszteleik a másik ember integritását, szinte belemásznak a másik intimszférájába, kíváncsiak, indiszkrétek. Beszélgetés közben már annyira közel mennek a másikhoz, hogy az már kellemetlenül érzi magát, zavarba jön. Ez a kíváncsi, indiszkrét magatartás, a „túl közel menni a másikhoz”, az írásban úgy nyilvánul meg, hogy a szavak is és a sorok is annyira közel kerülnek egymáshoz, hogy a sorok szinte összefonódnak, bár nem akaszkodnak össze, ki kerülik a konfliktusokat, a betűk szárai kitérnek.

Ha az ember már erősen belép a másik intimszférájában, mondhatni agresszív, erőszakos, ez a fellépésén, a határozott, kemény mozdulatai is látszik. Piszkálódó, szurkálódó, bántó megjegyzései a szavak szúró végvonalain mutatkoznak meg.Az, hogy képes belemenni a konfliktusokba és durván reagálni, a változóan erős nyomatékon, az összeakadó egymáson átgázoló sorokon érhető tetten. Az írás határozott, többnyire szöges, vagy árkádos- szöges írásmóddal készült.

Természetesen az is probléma, ha az ember túlságosan távolságtartó, ha nem akar, vagy nem közeledni az embertársaihoz, tartja még jó ismerősök között is a három lépés távolságot. Beszéd közben ez valóban így is van, az illető kínosan ügyel arra, hogy nehogy a másik ember intimszférájába lépjen be véletlenül. Ezért a személyes tér (60 cm. – 120 cm.) nagyobb távolságát választja társalgás közben. Ez a távolságtartó magatartás teljes mértékig leképeződik az írásban. A sorok, a szavak messze vannak egymástól, az ilyen ember visszahúzódó, a leírt betűinek mérete is inkább kisebb, mint nagyobb. Ennyiből is látható tehát, hogy amikor az ember beszél, - beszél hozzá a teste, és így a szöveggel, a verbális üzenettel együtt a testbeszéd, a non-verbális üzenet is megjelenik. Az írásban is így van, az írás megmutatja írójának alapvető személyiségvonásait, s ezek kivetüléseképpen testbeszédének látható jelei lesznek, - melyeket grafológiai módszerekkel feltárhatunk.

Tehát az írás alapján vissza lehet következtetni az író ember testbeszédére, - és a beszélő ember testbeszéde ismeretében vélelmezni lehet, hogy milyen az írása.